Свързвам
Бъдни вечер с аромата на хляб и слама. Много хляб. Шарен хляб. Хляб молитва и
благословия!
Празнувахме
Рождество на село при баба и дядо. Празнувахме го малко тайно, защото беше
забранено в онзи период. Беше не просто тайно, а тайнствено и романтично. Не
само заради забраните. Романтиката идваше от седенето на пода върху разпръсната
слама от жито, която покривахме и върху нея подреждахме трапезата. Простичка, с
постни ястия, които баба ми приготвяше с голямо умение. Главните герои на тази импровизирана
маса-нива бяха изрисуваните хлябове, омесени от баба. Докато тя, макар и
уморена, не спираше да шета, дядо ни обясняваше, за какво е наречен всеки хляб,
с каква молба към Бога и Богородица е изпълнен.
После
всички запалвахме восъчни свещици, а той произнасяше молитви и прекаждаше
трапезата с тамян. Поставяше три горящи свещи на каната с вода, на тази с
виното и на главния хляб на празника. След това всички сядахме на така
осветената трапеза на пода върху сламата, като в яслата, в която се родил
Младенеца. Дядо разчупваше и ни подаваше по залче от една малка питчица,
наречена „мълчанка”. Трябваше да изядем залъка в пълно мълчание и с
благоговение, като по този начин се причастявахме всички заедно в това тайнство.
Миниатюрното кълбовидно хлебче беше посветено на Божията майка, която беше
пазила тайната за живота, който растял под сърцето Ѝ. Всъщност първото парченце
от хлебчето се оставяше на иконата за здраве и лек през годината. После дядо
като глава на семейството отчупваше по парче от всеки омесен хляб като
благославяше да се роди, да има, да сме живи и здрави, да е пълна къщата, да
сме щастливи. Вземаше едно специално хлебче, наречено „бъчвата”, отрязваше
„канелката” ѝ и там наливаше вино, което трябваше да прелее, а всички
благославяхме.
Ние
децата тръпнехме в очакване вечерята да свърши по-скоро, защото следваше
най-вълнуващата част – боричкането в сламата, в която имаше 33 бели парички,
които трябваше да намерим. Докато търсехме „сребърниците”, сламата хвърчеше до
тавана и всички се превръщаха отново в деца…

И
така, селото е Дългоделци, община Якимово, Монтанско. Годината 2018. Хляб с
кръгла форма, наречен Св. Богородица, отгоре с древния символ свастика и два
цвята, продължава да се прави от някои местни хора за Бъдни вечер. Не ми е
известно този хляб да е описван досега от изследователите, както и други
обредни хлябове от същото село, които изнамерихме с леля ми. За хляба, наречен
Света Богородица, получихме потвърждение и от Лидия Овчарова, р. 1933 г. в с.
Дългоделци. Тя ни разказа, че някои хора от селото го месят освен на Бъдни
вечер и за празнуване на светец-покровител, какъвто в този край има почти
всеки.


Светлана Костова
* Информацията е предоставена от сестрата на майка ми, моята леля Иванка Асенова Милева, родена през 1943 г. в с. Гомотарци, Видинско. Завършила висше образование Българска филология, дългогодишна учителка по български език и литература в гр. Монтана, сега пенсионерка. От 1997 г. година живее в с. Дългоделци, община Якимово, Монтанско.
Записът е осъществен на 26.02.2017 г. в с. Дългоделци от Светлана Костова в присъствието на съпруга й Кирко Трифонов Милев и съпругът ми Николай Георгиев.
Линк за цитиране:
Костова, Светлана. „Както се сее житото” - хляб Света Богородица за Бъдни вечер. / Светото Писание на българите. https://svetoto-pisanie-na-bulgarite.blogspot.com/2018/12/blog-post_24.html, <24.12.2018 г.>
Костова, Светлана. „Както се сее житото” - хляб Света Богородица за Бъдни вечер. / Светото Писание на българите. https://svetoto-pisanie-na-bulgarite.blogspot.com/2018/12/blog-post_24.html, <24.12.2018 г.>
Няма коментари:
Публикуване на коментар