Обреден хляб - пита за Бъдни вечер от с. Дългоделци, Монтанско. Омесила и заснела: Светлана Костова |
Шарките
върху питата нанасяли с цева – тръбичка, върху която се навива преждата за
тъкане и се поставя в совалката. Цевата правели от растението „бучимиш”.
Използването
на уреди за ръкоделие за „шарене” на обредните хлябове не е случайно. За тях
пак пише големият български изследовател на „живата старина” Д. Маринов. Аз бих
добавила, че свещената им, магична, творяща същност идва от онази, която работи
с тях - от силата, вложена у жената да създава, да материализира, от
плодородието и изобилието, носени и предавани от майка на дъщеря. Тази свята
роля на жената в тайнството на акта на създаването и въз-създаването на света в
цикличното време на предците ни била осъзнавана и зачитана дори в най-строго
патриархалния ред на някогашните българи. Затова не само дрехите с извезаните
по тях символи, които обгръщали тялото на предците ни и били считани за техен
двойник, но и тъканите за дома, които изпълвали жизненото им пространство,
обредните хлябове за празник и смърт, глинените съдове, в които изпичали тези
обредни хлябове - всички те били сътворявани от светите ръце на моми и невести.
Като
се замислих, какво ли изразява тази пита за Бъдни вечер, месена някога по
дълговечна традиция в моето с. Дългоделци, осъзнах, че тя ми прилича на засята
нива или на слънце. Знам, с каква отговорност и с какво благоговение някога
баба ми месеше хляб и как наричаше за здраве, плодородие и изобилие онези
„изписани” с образи Коледни хлябове – къщата с хората и кучето, кошарата с
различните животни, градината, нивата с кръстците-снопи, лозето, бъчвата.
Осъзнах,
че главният хляб за Рождество, за който ми разказа баба Таска прилича на нива,
но по-различна от онази с житото, която пресъздава друга Коледна погача. Нива
като тази, за която се пее в коледарската благословия:
„Тък, тък, тък!
Да се роди, да се роди,
Дека рало ходи:
Дека ходи и дека не ходи.”
Пита-нива
- символ на самия живот, където посяваме своите намерения, мечти, (по)желания,
молим се за тях, подхранваме ги с внимание и чувства, отглеждаме ги, жънем
реколтата и пак засяваме! Цикъл след цикъл! И живот след живот! Докато свят
светува!
Засейте
си Нивата! Омесете си този Рождественски хляб! Всяко кръгче, което поставяте
отгоре му, притискайте като семенце в земята и наричайте да покълне с вложеното
в него пожелание! Да покълне, да се роди, да порасте, да върже и да пребъде в
новото семе! И така цикълът да продължи!
Светлана Костова
Линк за цитиране:
Костова, Светлана. Нивата на живота. / Светото Писание на българите.,
<https://svetoto-pisanie-na-bulgarite.blogspot.com/2018/12/blog-post.html>, 14.12.2018 г.;
Статията е публикувана и във в."Слово плюс", бр. 44/18-31 декември 2018 г., с.4,
ISSN 1310-9693, <http://slovoplus.com/arhiv/11/sp_44-2018.pdf>
* Информацията е предоставена от Танаска (Таска) Илиева, родена през 1934 г. в с. Дългоделци, община Якимово, Монтанско, през 2018 г. на 84 г.
Записът е осъществен на 28.10.2018 г., Петковден, на събора на с. Дългоделци от Светлана Костова в присъствието на дъщеря й Ангелина Илиева, леля ми Иванка Асенова Милева и съпругът ми Николай Георгиев.
Линк за цитиране:
Костова, Светлана. Нивата на живота. / Светото Писание на българите.,
<https://svetoto-pisanie-na-bulgarite.blogspot.com/2018/12/blog-post.html>, 14.12.2018 г.;
Статията е публикувана и във в."Слово плюс", бр. 44/18-31 декември 2018 г., с.4,
ISSN 1310-9693, <http://slovoplus.com/arhiv/11/sp_44-2018.pdf>
Няма коментари:
Публикуване на коментар